Magisk gode baguetter!


Ingredienser:


450 g Caputo Cuoco (eller annet sterkt hvetemel. C. Pizzeria funker sikkert)
50 g sammalt hvete fin (jeg brukte finmalt rug, mulig det ga en ekstra god smak)
10 gram fersk gjær
375 g iskaldt vann (bruk 350 g om du ikke har erfaring med meget klissete deiger)
10 g salt

Fremgangsmåte:

Ha alt i en bolle, og bland godt sammen, gjerne for hånd. 
La deigen hvile (under plastfolie eller lokk) i 15 minutter. 
Strekk deigen ut og brett den et par-tre ganger. (Ha hendene under rennende vann først, da vil ikke deigen sette seg så lett fast. 
La deigen hvile i 30 min. 
Gjenta strekk og brett/hvile 2-3 ganger med 30 min. pause. 

La deigen heve på kjøl i 12-24 timer. 

Sett stekeovnen på 250 grader. 
Legg en langpanne i bunn av ovnen. 
Har du pizzastein/stål er det en god idé å benytte denne, sett den i såfall inn i ovnen med en gang du skrur den på. 
Ha en god del mel på benken, og ta ut deigen med en fuktet slikkepott e.l. 
Del deigen i 4. Trykk forsiktig ned slik at den blir litt flat, men pass på å ikke presse ut for mye karbondioksid, den lager de deilige luftboblene. 
Brett sammen mot midten, slik at du har en lang og ganske tynn deig. Gjenta prosedyren med de 3 gjenstående deigene. 
Jeg benyttet baguette-stekeplater, men du kan også legge deigene i et melet kjøkkenhåndkle, og «bygge opp» mellom de ulike deigene. La deigene etterheve i 30 min. 

Like før steking - skjær kjapt 4-5 kutt på tvers av hver baguette. 
Stekes i ca. 20 min, ha gjerne noen isbiter i langpannen i bunnen, dette lager damp og hjelper deg til å få den sprø overflaten du så gjerne vil ha. Åpne ovnsdøren og slipp ut damp etter 8 minutter. 
Når baguettene er gyldne og fine tar du dem ut og lar dem kjøle ned i minst 30 min. 

Voilà!

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Verdens beste brød (ligner på Andreas Viestad sitt jerngrytebrød)

Bacalao alà Hellstrøm

Hellstrøms Entrecôte med Hovmestersmør